Beuys erklärt dem toten Hasen die Bilder

The idea of explaining to an animal conveys a sense of the secrecy of the world and of existence that appeals to the imagination. Then, as I said, even a dead animal preserves more powers of intuition than some human beings with their stubborn rationality.

The problem lies in the word ‘understanding’ and its many levels which cannot be restricted to rational analysis. Imagination, inspiration, and longing all lead people to sense that these other levels also play a part in understanding. This must be the root of reactions to this action, and is why my technique has been to try and seek out the energy points in the human power field, rather than demanding specific knowledge or reactions on then part of the public. I try to bring to light the complexity of creative areas.

(zegt Beuys)

Overweeg: the essential definition of a human being is that of ‘artist’.

Art kan herleid worden tot de Indo-arische wortel AR- = gewricht, ledemaat (arm). Gepast dus voor de mens, die vreemde aangeklede aap, die zich vooral van de andere hominiden onderscheidt door grotere herseninhoud en het voortdurend gebruik van arm en hand voor taken die complex zijn of kracht vereisen.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Beuys erklärt dem toten Hasen die Bilder

  1. Maria Trepp says:

    Zeer interessant.
    Ik maak zelf video’s waar ik mijn hond dingen uitleg over kunst en eigen plaatjes. Wist niet dat een ander hier over had nagedacht. Belangrijk voor mij.

  2. admin says:

    Hoi Maria,

    Leuk dat je reageert op mijn blog! Ga je zelf je blog nog ergens voortzetten?

    Wat vind je van zijn opmerkingen over begrijpen op verschillende niveaus?

    Wat ik mooi vind aan Beuys is zijn middenpositie: enerzijds als groot kuntenaar beschouwd, anderzijds als charlatan. Iemand bij wie je een grote ideeënrijkdom vermoed maar die toch altijd met hele minimale middelen heeft gewerkt (leer met een hoopje vet) en daarom ook controversieel is.

    Zijn idee over de mens als kunstenaar lijkt misschien nu meer voor de hand liggend dan toen hij er mee kwam..

  3. Wim Duzijn says:

    Doet denken aan de jaren 60 kreet dat we allemaal kunstenaars zijn, hetgeen alleen maar waar is wanneer je het woordje kunst losmaakt van ‘ambachtelijke kwaliteit’.
    Niet iedereen is een goede ambachtsman. Wel kan iedereen op zijn eigen wijze creatief-scheppend werkzaam zijn. Wat dat betreft kun je JOOP BRAAKHEKKE met zijn eigen restaurant een kunstenaar noemen. Heeft zichzelf op een creatieve wijze verwezenlijkt.

    Maar zoals gezegd. Kunst is meer dan zelfverwezenlijking en zelfschepping. Mensen die een vleugje genie bezitten mag je niet door de meerderheid op een zogenaamd creatieve wijze laten wegwerken…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *